Wednesday, September 16, 2009

Empowering serach function to search mistyped words


جستجوی واژگان مشابه از نظر آوا یا نگارش، قابلیت جدیدی است که به جستجوی وب سایت لغت نامه اضافه شده است.
این قابلیت زمانی به کار می آید که حروف هم آوا، شما را در نحوه نگارش یک واژه سردرگم می کنند.

-> برای مثال آوای حروف س، ص، ث در فارسی یکسان هستند. بنابراین اگر شما واژه صواب را به مد نظر داشته باشید و آن را به غلط سواب جستجو کنید، نتیجه جستجو همه واژگان مانند صواب، سواب و ثواب و ترکیبهای آنان را نمایش خواهد داد.

همچنین دیگر لازم نیست نگران این باشید که واژه یا عبارتی سرهم یا جدا نوشته می شود. در واقع جستجوی واژگان چندتکه که با Space یا نیم فاصله جدا شده اند، تسهیل شده است.

-> برای مثال اگر واژه خوشبین را جستجو کنید شما را به واژه خوش بین خواهد رساند.

18 comments:

kazemita said...

سلام ،
برادرم به سفارش من لوح فشرده لغتنامه را به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان از انتشارات دانشگاه تهران خرید(نسخه سوم). با اینكه می دانستم از جاهای دیگر می شود ارزانتر خرید بر این باور بودم كه پول باید به دست صاحبان و دست اندر كاران اصلی برسد و نه دلالان.
القصه این لوح در ویندوز ویستا واكس پی برای من كار نمی كند. می گوید مشكلی در كپی كردن فایل دارد. اگر ممكن است به من كمك كنید.

ممنونم

Unknown said...

سلام. ای‌کاش می‌شد برای فایرکاس افزونه‌یی در نظر گرفت که معنی واژه را مستقیما از سایت لغت‌نامه جست و جو کند.
بد نیست این مورد را به عنوان پیش‌نهاد مطرح کنید بل‌که کسی به داد این افزونه رسید.

Anonymous said...

آیا به این موضوع فکر کرده اید که با در اختیار داشتن دیتابیس بزرگترین لغتنامه فارسی، میتوانید برای اولین بار لغت نامه فارسی به فارسی برای گوشی های موبایل را درست کنید؟

ali.a said...

merc besyar

Ali Seraj said...

سلام
اگر بشود کاری کرد که لغت نامه را به دیکشنری اضافه کرد, شاهکار کرده اید و بسیار مورد استفاده تر خواهد بود. کافی است دیتابیسش را تبدیل به فایل «بی جی ال» کنید, که خود بابیلون ابزاری برای این کار دارد

Anonymous said...

دوستان عزیز , واقعا خسته نباشد
من کارم طراحی وب هست و علاقه ی بسیار زیادی به ادبیات فارسی دارم. هر بار که در مورد لغتی نیاز به کمک داشتم سایت شما به خوبی من رو به سمن معنی صحیح هدایت کرد. هم بابت طراحی بسیار بسیار خوب با استفاده از تکنولوژی های مناسب و کارآمد و هم به خاطر جمع آوری و راه اندازی این سایت گران بها از شما ممنونم. اگر شماره حسابی در ایران دارید لطفا در وبلاگ اعلام کنید تا بتونیم اندکی از زحمات شما دوستان رو (هر چند ناچیز) جبران کنیم.

Ramin said...

این امکان بسیار کاربردی و راهگشاست. سپاس. پیروز باشید

reza moshksar said...

با سلام
ممنون از وبلاگ و وبسايت مفيد شما
همانطور كه اطلاع داريد استفاده روز افزون موبايل هاي هوشمند شركت هاي بزرگي مانند گوگل و اپل را مجبور به مهاجرت به ابن وسيله هاي هوشمند كرده است
با توجه به نبود اين لغت نامه در محيط محصولاتي مانند آيفن و آيپد ( پر فروش ترين محصولات دنيا ) تعدادي از دوستان برنامه نويس تصميم به نشر اين لغت نامه در اين محصولات گرفته اند
در صورت امكان خواستار همكاري شما براي استفاده از ديتا بيس شما با ذكر نام و ادرس هستيم
پيشاپيش از همكاري شما كمال تشكر را دارم 

Unknown said...

سايت شما فيلتر شده

Aryaneek said...

پس چرا به درخواست دوستانتان پاسخ نمیدهید و شماره حساب اعلام نمیکنید؟ آیا محدودیت دارید؟

طیب said...

با سلام
اگر می خواهید برنامه ای برای گوشی های هوشمند مثل آیفون بسازید ایمیلی به من بزنید که من با استفاد از دیتابیس شما برنامه لغتنامه رو برای شما بسازم

Amir said...

به نظرم قابلیت ارائه نتایج به صورت
OpenSearch

و به قالب بابیلون واقعا عالی خواهد بود

در برنامه هست همچین کاری؟

Azad said...

دوستان ارجمند با سپاس از تلاش نیکوی شما

به کار بردن واژه های پارسی سره را هم اگر درکنار این کار داشته باشید بسی ارزنده تر و نیکوتر است

در همین زمینه www.beparsi.com را ببینید

برگ و باد said...

برگ و باد
با سلام و عرض ادب
اطلاع پیدا کردم لغت نامه در روی نت قابل دسترس است
اما برای معنی خاصی به آن مراجعه کردم دیدم فیلتر شده.
در کلاس درس بودم یک جورایی ناراحت شدم و گفتم لغت نامه یک سرمایه ملی است چرا باید فیلتر شود! و ...
البته اگر اطلاعاتی در مورد شیوه کار و درجه اعتبار مطالب و اینکه آیا مشخصا نسخه دیجیتال یا کتابی آن است؟

برگ و باد said...

در ایران آدرس لغت نامه با یک آ باز است اما با دو آ فیلتر شده است
اگر امکان دارد برای جستجوی لغت با آدرس یک آ لینک دهید تا بتوانیم بدون مشکل دسترسی داشته باشیم.
دوم اینکه کامنت وب نوشت شما در ایران برای متن فارسی از چپ به راست است اگر ممکن است آن را راست چین کنید.
با سپاس

Unknown said...

سلام
با سپاس از این حرکت فرهنگی و پر ارزش

همیشه برام سوال بود که چرا فیوآکون پارالل برای پروژه ای به این مهمی استفاده شده و لغتنامه فیوآیکون مخصوص نداره ؟؟؟؟؟؟؟ خب الان هم برام سواله؟

Unknown said...

اصلاحیه برای قسمت راهنمای ویرایش :
"نحوه نوشتن معنای واژه در سایت لغت نامه"
http://www.loghatnaameh.org/wikitopichelp-fa.html
با توجه به راست به چپ بودن زبان فارسی، راهنمای سینتکس مربوط به "پیوند دادن به یک واژه دیگر" برعکس نمایش داده شده و عملا کاربر را به اشتباه می اندازد.
تا حدی که من در ابتدا فکر کردم مشکل از ریگولار اکسپرشن استفاده شده در وب سایت است

Mohammad Shafiei said...

راضیم ازتون